- BlogBlog
- how-tohow-to
- De beste manier om e...De beste manier om een toestel te laten herstellen
De beste manier om een toestel te laten herstellen
Het laten herstellen van een toestel verschilt per situatie. Niet alleen speelt de productcategorie (smartphone, airfryer, strijkijzer,...) een rol, ook binnen dezelfde categorie kan het moeilijk zijn om een hersteller te vinden. Dit hangt af van de leeftijd en populariteit van je product.
In dit artikel bespreken we wat jouw opties als consument zijn in België en Nederland.
Reparatie per productcategorie
De populairste productcategorie voor reparaties in de Benelux zijn smartphones en andere consumenten elektronica. Voor deze producten is over het algemeen makkelijk een hersteller te vinden. Althans indien je populaire modellen als iPhone en Samsung hebt.
Naast smartphones zijn er nog verschillende producten die wat moeilijker zijn om een hersteller voor te vinden. Voor elk van deze productcategoriëen maken we een gedetailleerde gids om een herstelling te laten uitvoeren:
Smartphones
Tablets
Smartwatches
laptops
Airfryers
Witgoed
e-reader
Hoofdtelefoons
elektronische steps
elektronische fietsen
Opties voor het laten herstellen van een toestel
Afhankelijk van hoe snel en efficient je een hersteller wil vinden, zijn er over het algemeen 4 verschillende manieren om de juiste reparateur te vinden.
Optie 1: Lokale hobbyist of repair café's
In bijna elke stad of dorp is er een lokale hobbyist. Deze reparateurs hebben meestal een beperkte kennis en bieden geen garantie aan. Daarnaast kan je via de website van Repair&Share ook herstellers vinden die jouw herstelling gratis uitvoeren (je moet wel zelf de onderdelen voorzien en betalen).

Optie 2: Garantie bij verkoper/verdeler
In Europa heb je verplicht 2 jaar garantie op aankoop van nieuwe producten. Wanneer jouw toestel defect is, is het dus een goede en makkelijke optie om deze dan terug binnen te brengen bij de verkoper. Hier zijn enkele nadelen aan verbonden. Eerst en vooral ben je jouw product voor langere tijd kwijt.
Meestal gaan toestellen ook pas na enkele jaren kapot, wanneer de garantie verlopen is. In de meeste gevallen vragen bedrijven waarvan je het toestel kocht een premium prijs voor een herstelling.
Optie 3: Google search
Een google search is iets wat de meeste mensen doen voor een mogelijke herstelling aan te vragen.
Als voorbeeld kiezen we een koelkast die niet meer koelt. We zoeken op Google naar ‘Samsung koelkast reparatie’.
In dit geval krijg je van google links en moet je nagaan of de bedrijven in kwestie effectief jouw toestel herstellen. Hier moet je zelf navraag gaan doen en contact opnemen.
Deze optie is meestal tijdrovend en frustrerend. In veel gevallen is jouw specifieke onderdeel niet in stock, of wordt je toestel gewoon niet hersteld. In dit geval is de betere optie, de Fair-Repair Marktplaats (optie 4).
Optie 4: Fair-Repair Marktplaats
Bij Fair-Repair kan je snel en gericht de juiste hersteller voor jouw toestel vinden. Op de marktplaats van Fair-Repair staan onafhankelijke herstellers geregistreerd. Je kan rechtstreeks prijs vergelijken voor jouw specifieke toestel, model en defect. Daarnaast is er ook een knop om instant een afspraak te maken waarvan de hersteller op de hoogte wordt gesteld. Deze bevestigd dan snel naar jou en zo kan je jouw toestel zelf gaan binnen brengen of opsturen.
Conclusie
In de meeste gevallen is het de goede keuze op jouw apparaat te laten herstellen. In de meeste gevallen gaat het om een klein defect dat maar een fractie van de kost van een nieuw apparaat is. De voordelen van herstelling niet te onderschatten. Je bespaart op jouw CO2 voetafdruk, je portemonnee en steunt lokale ondernemers. Denk dus 2 keer na voordat je een nieuw apparaat koopt en bekijk de 4 bovenstaande opties.